Web Analytics Made Easy - Statcounter

داریوش ارجمند، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا درباره تجربه‌ حضورش در سریال مناسبتی «مرضیه» که برای ایام محرم تولید شده، اظهار کرد: اولاً باید بگویم که مرضیه یک اثر سفارشی یا محرمی نیست، البته عناوینی چون سفارشی را درک می‌کنم اما این نا‌مگذاری درباره ماه محرم معنا ندارد.  متأسفانه اینها عناوینی‌اند که تلویزیون آن را باب کرده است و پایه اساس منطقی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آثار دفاع مقدسی هم یکی از این عناوین است. تلویزیون یک روند شتاب‌زدگی را به مناسبت‌های مختلف پی گرفته‌است که سبب بی‌کیفیتی آثار شده است.    وی افزود: رسانه ملی در آثار مناسبتی مثلاً به کارگردان سفارش تولید یک سریال 15 قسمتی را در 15 روز می‌دهد و قطعاً در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت یک اثر زیبنده برای مخاطبان تولید شود. برای تولید یک اثر درخور برای ماه محرم نیاز است از ابتدای سال با یک برنامه‌ریزی قوی و مسنجم به این موضوع پرداخت که این رویکرد کمتر در رسانه ملی مورد توجه است.    نگاه به عاشورا در سیما، زیبنده این حماسه نیست برخوردی که با مفاهیمی همچون عاشورا در تلویزیون می‌شود به هیچ وجه زیبنده نیست به ویژه این‌که ما هر آنچه داریم از عاشوراست. این معنا به انداز‌ه‌ای وسیع و بزرگ است که نمی‌توان ابعاد آن را با آثار سطحی و شتابزده ترسیم کرد بنابراین اگر قرار است در این زمینه فعالیتی انجام شود باید از تمامی جهات به آن بپردازیم
بازیگر نقش مالک اشتر ادامه داد: برخوردی که با مفاهیمی همچون عاشورا در تلویزیون می‌شود به هیچ وجه زیبنده نیست به ویژه این‌که ما هر آنچه داریم از عاشوراست. این معنا به انداز‌ه‌ای وسیع و بزرگ است که نمی‌توان ابعاد آن را با آثار سطحی و شتابزده ترسیم کرد بنابراین اگر قرار است در این زمینه فعالیتی انجام شود باید از تمامی جهات به آن بپردازیم.    ارجمند با تاکید بر این‌که سریال مرضیه نگاهی مستقیم به محرم ندارد گفت: این اثر به صورت مستقیم به ماه محرم نمی‌پردازد، بلکه داستان در طول محرم رخ می‌دهد و همین موضوع روند قصه را تغییر داده و سبب عکس‌العمل‌های متفاوت در شخصیت‌ها می‌شود، البته نشانه‌های عاشورایی را به وفور در این سریال می‌توان مشاهده کرد و به دلیل عشقی که ایرانیان به امام حسین(ع) دارند این موضوع عجیب نیست. کافی است این روزها به خیابان برویم تا عشق به ابا‌عبدالله(ع) را مشاهده کنیم. این عشق تنها منحصر به ایران نیست، بلکه همه جهان را در بر گرفته است. 

ارجمند با بیان این‌که راهپیمایی عظیم اربعین بخشی از فرهنگ عاشوراست که دنیا را به تعظیم واداشته است گفت: اتفاقی که در اربعین حسینی شاهدش هستیم در جهان بی‌همتاست، چون جمعیتی میلیونی با پای پیاده به سوی مراد خود می‌روند و در این مسیر از هیچ سختی‌ و گرفتاری ابا ندارند. اربعین مو‌ضوعی است که تمامی اشکال هنری می‌تواند به آن بپردازد. در این میان سینما و تلویزیون هم می‌توانند با تصویرگری از این رویداد مبلغ فرهنگ عاشورا در تمام دنیا باشند.   جفا به معنا
این بازیگر با انتقاد از نگاه سطحی به آثار عاشورایی گفت: متأسفم که با سطحی‌نگری به آثار عاشورایی نگاه می‌کنیم و تا اسمی از این آثار می‌آوریم مخاطبان آن‌ را بی‌کیفیت قلمداد می‌کنند، درصورتی‌که باید در این عرصه بهترین و فاخرترین آثار تولید شود. اما در این میان مرضیه یک متن بسیار خوب دارد، مرضیه اثری انتقادی است که به‌گونه‌ای به محرم هم مربوط است و محرم را جدای از زندگی نمی‌داند زیرا فرهنگ عاشورا را نمی‌توان در زمان محصور کرد. هر اثری که مضمون آن ظلم‌ستیزی و ایثارگری است در حقیقت در راستای آرمان‌های عاشورا ساخته شده است. این جمله را از کودکی به ما آموخته‌اند که «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» اما متأسفانه ما فقط این جمله را شنیده‌ایم و آن را درک نکرده‌ایم. 

ارجمند درباره نقش خود در سریال مرضیه گفت: در این سریال نقش پزشکی را بازی می‌کنم که از تعلقات زندگی شهری خسته شده است، برای همین به یک شهرستان کوچک رفته و سعی دارد با خدمت به مردم آن منطقه، زندگی‌اش را دگرگون کند. من ایفای نقش در هر اثری را نمی‌پذیرم و قطعاً اگر مرضیه مجموعه خوبی نبود ایفای نقش در آن را قبول نمی‌کردم و البته شخصیت و منش کارگردان و تهیه‌کننده هم برایم مهم بود و مجموعه این عوامل سبب شد حضور در این اثر را بپذیرم.    ارجمند با تأکید بر این‌که برای پرداختن به موضوع عاشورا باید با اندیشه کامل به این حوزه ورود کرد، گفت: سریالی به نام مختارنامه ساخته‌ایم که شاید اقداماتش برای بسیاری سؤال برانگیز باشد زیرا شیعه حضرت امیر(ع) خشونت‌ورز نیست ولی عده‌ای می‌گویند چون مختار به خون خواهی قیام کربلا برخاسته، مورد احترام است، اما این استدلال منطقی نیست. ائمه به هیچ وجه دنبال انتقام نبوده‌اند و هرگز کشتار را تأیید نمی‌کردند و نقل قولی که از امام صادق (ع) درباره تکریم مختار بیان می‌شود را صحیح نمی‌دانم زیرا در زمینه تاریخ اسلام تحقیق و بررسی کرده‌ام و نکته دیگر اینکه آنچه در مختار می‌بینیم به فیلم‌های وسترن بیشتر شباهت دارد تا آثار عاشورایی.    بازیگر فیلم «ناخدا خورشید» در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان فیلمی عاشورایی ساخت که در آن به این قیام نگاهی مستقیم داشت؟ گفت: به نظر من نمی‌توان چنین اثری برای رسانه ملی و یا سینما ساخت، زیرا باید در ساخت آثار دینی و تاریخی چهره قهرمان را نشان داد اما در آثار نمایشی نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم و چهره ائمه را ترسیم کنیم. نکته دیگر اینکه ناخودآگاه به واسطه این قبیل آثار ممکن است برخی حرمت‌ها شکسته شود و یا باورهایمان مورد تردید قرار گیرند. 

ارجمند ادامه داد: فیلم «الرساله» (محمد رسول الله) ساخته مصطفی عقاد نمونه‌ای از آثاری است که نتوانسته زندگی پیامبر(ص) را به خوبی ترسیم کند، الرساله  یک اثر صرفاً آمریکایی بود که تصویرگر یک قهرمان وسترن بود، برای مثال آنتونی کوئین هیچ نشانی از یک فرد عرب نداشت و بر خلاف فیلم عمر مختار که در آن اعراب به خوبی ترسیم شده‌اند، حتی می‌توان گفت بازیگر عربی که در نسخه عربی الرساله بازی کرده، بسیار بهتر از آنتونی کوئین ظاهر شده است. 
بازی در «سلمان» را نمی‌پذیرم

بازیگر فیلم «اعتراض» با بیان این‌که پیشنهاد بازی در سریال سلمان را نمی‌پذیرد، اظهار کرد: همانگونه که پیشنهاد بازی در «مختارنامه» را نپذیرفتم در سلمان نیز حضور نخواهم داشت، چون معتقدم میرباقری که امام علی(ع) را ساخت حالا دیگر آن میرباقری سابق نیست، البته درباره چرایی عدم حضورم در مختار صحبت کرده‌ام، اما درباره سلمان پس از ساخت آن صحبت می‌کنم. میرباقری در امام علی(ع) تنها با یک جنگ دو نفره از کل جنگ جمل را ترسیم کرد،اما در مختار‌نامه نتوانست با وجود تمام صحنه‌های جنگی که با جلوه‌های ویژه ترسیم کرد آن اثرگذاری لازم را داشته باشد.    فیلمسازان خوبی چون علی حاتمی و عباس کیارستمی دیگر زنده نیستند. بهرام بیضایی ایران را ترک کرده و ناصر تقوایی خانه‌نشین شده است و به همین جهت سینما به این سمت‌وسو گرایش پیدا کرده، وقتی سینما‌ درهایش را به روی سرمایه‌هایش می‌بندد نمی‌توان انتظار بهبود داشت و در این شرایط فقط عده خاصی در حال فعالیت‌اند   وی در بخش دیگری از سخنانش با اظهار گلایه از شرایط موجود، تصریح کرد: فیلمسازان خوبی چون علی حاتمی و عباس کیارستمی دیگر زنده نیستند. بهرام بیضایی ایران را ترک کرده و ناصر تقوایی خانه‌نشین شده است و به همین جهت سینما به این سمت‌وسو گرایش پیدا کرده، وقتی سینما‌ درهایش را به روی سرمایه‌هایش می‌بندد نمی‌توان انتظار بهبود داشت و در این شرایط فقط عده خاصی در حال فعالیت‌اند.    ارجمند در پاسخ به این سؤال که چرا باید با جذابیت‌های بصری سریال «مختار نامه» مخالفت کرد؟ گفت: جذابیت بصری از آن عنوان‌های است که من درکش نمی‌کنم چون اگر قرار بود ما برای جذاب‌تر کردن تصویر به هر کاری تن دهیم باید آثار دیگری تولید می‌کردیم. از نگاه من بصیرت، جذابیت است که باید پسندیده شمرده شود، زیرا اگر بصیرت نباشد هیچ جذابیت بصری مفید نیست.   وی در جواب ادعای تهیه‌کننده سریال امام علی(ع) درباره پیشنهاد بازی فردین در نقش مالک گفت: این نقل قول صحیح نیست و اگر هست بهتر بود دلیل عدم حضور ایشان هم اعلام می‌شد و ای کاش فردین ایفای این نقش را می‌پذیرفت زیرا من برای به ثمر نشستن این نقش سختی بسیار زیادی کشیده‌ام.
ارجمند با تأکید بر این‌که میرباقری در سریال امام علی(ع) آدم دیگری بود، تأکید کرد: شاید باورش سخت باشد، میرباقری حتی برخی سکانس‌های امام‌ علی(ع) را در خواب هم می‌دید، اما در مختار اینگونه نبود. به هرحال برای او آرزوی موفقیت می‌کنم تا اثری که شایسته نامش است بسازد. 
گفت‌‌‌و‌گو از داوود کنشلو   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ارجمند مرضیه مختارنامه عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۰۰۷۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شباهت در اسم و چهره؛ پدر مهران غفوریان افسر ساواک بود؟ | ماجرای فیلم جنجالی

بخشی از اعترافات مقامات و بازجو‌های ساواک در فضای مجازی بازنشر شده که در آن یکی از ساواکی‌ها به نام «خسرو غفوریان» در حال صحبت درباره امام خمینی و تعریف شدید از بنیانگذار انقلاب است که قاعدتاً به واسطه فرار از سرنوشتی است که آن روز‌ها در انتظار امثال این ساواکی بود.

شباهت چهره این فرد با مهران غفوریان و هم‌نام بودنش با این بازیگر سینما و تلویزیون، گمانه‌زنی‌ها را درباره احتمال اینکه خسرو غفوریان همان پدر مهران باشد افزایش داد. عبدالرضا داوری، فعال رسانه‌ای و مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد، در این باره در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: «چند شب قبل در شبکه مستند، فیلم کنفرانس مطبوعاتی کارکنان ساواک در سال ۱۳۵۸ پخش شد.

نکته جالب در این ویدیو، معرفی خسرو غفوریان به عنوان مدیر پشتیبانی بخش آموزش ساواک است. خسرو غفوریان، پدر مهران غفوریان است که ۲۰ سال کارمند ساواک بود و پس از آزادی از زندان، چند سال قبل درگذشت.» این در حالی است که مهران غفوریان پیش از این تصویری از پدرش در لباس نیروی دریایی منتشر کرده و نوشته بود: «بابا جونم خیلی دلم برات تنگ شده، میدونم که هوامو داری میدونم که یک روز دوباره میبینمت، دوستت دارم بابا روز پدر رو بهت تبریک میگم جناب ناخدا خسرو غفوریان».

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پس از انتشار این ویدیو مهدی غفوریان، برادر مهران غفوریان در واکنش به انتشار این ویدیو در اینستاگرام همه چیز را رد کرد و گفت: «ایشان را نمی‌شناسم و پدر من نیست. پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی خسرو غفوریان بود.» این ویدیو و توضیح برادر مهران غفوریان را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
  • شباهت در اسم و چهره؛ پدر مهران غفوریان افسر ساواک بود؟ | ماجرای فیلم جنجالی
  • عرضه «پرونده مختارنامه» در نمایشگاه کتاب تهران
  • تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟
  • فیلم‌های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • شباهت بی‌نظیر زنبور رباتیک به زنبور واقعی
  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • شباهت عجیب دانیال حکیمی و پسرش
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟